המדע,הטכנולוגיה,היוזמות והיצירתיות בדורנו מדהימים.
המצויינות מקורה בחשיבה נכונה וחכמה של אנשים. ככל שמוח האדם טבול בקרקע פורייה ומדושנת כך הוא יותר יצירתי.
פעילותו האיכותית של המוח תלויה בסביבה האופפת אותו,ככל שהיא מרתקת,מושכת ומדרבנת כן נזכה לתפוקות מעולות יותר ממוח איתן ופורה.
תחושתו של האדם, האינטליגנציה הרגשית שבו-הרוגע,השקט,השמחה,האושר,זקיפות הקומה,האהבה,הדימוי העצמי החיובי כל אלה יוצרים סביבה נפלאה להפעלת מוח פעיל וחיובי.
היינו הסביבה חייבת להיות איתנה ונפלאה כדי שהמח יבריק בחכמתו.
הסביבה נוצרת ובנויה בעיקרה עלינו על כולנו – כל הנמצאים בסביבה
ברור לנו כי איכות ההוראה תלויה רק במורה מעולה.
כן אנו יודעים כי מוסד חינוכי בנוי כהלכה להישגים מרשימים רק אם המנהל הוא מנהיג חכם ואיכותי.
באותה מידה אנו מודעים לאזור מצליח בגלל מפקח נפלא.
מחוז מסוים יגביה עוף וישיג הישגיו המרתקים מגן הילדים דרך החינוך היסודי ועד לתיכוניים רק אם מנהל המחוז עובד נכון ומיטבי.
כלי חשוב ועקרוני כדי לעודד מוח יצירתי ופעיל הם דברי הלל ושבח,מחמאות על עמל חיובי וטוב.
המחמאות משפיעות על הסביבה-על הרגש האנושי-השמחה והאושר הנובעים מהמילה הטובה, מעודדים מוח האדם לחשיבה מעמיקה ובונה.
אנו נוהגים לתת "פרסים" עבור משימות,מידות מעולות.
הפרסים ניתנים במגוון נושאים, מפרס נובל-כפרס עולמי ועד לפרסים לוקליים-ארציים,עירוניים או מוסדיים.
ברור לי שככל שנרבה במתן מחמאות ודברי שבח – נזכה לתוצרים מצוינים, אך נוכל להעפיל לכל הר ולכבוש כל פסגה אם במהלך החשיבה,בתהליך העשייה יזכו הטובים לדברי שבח ומחמאות.
מילה טובה בדרך מגבירה את המוטיבציה הגופנית והמוח ממוקד יותר לפיתוח איכותי מעולה.
בהיותי מפקח במשרד החינוך נהגתי תמיד לכתוב מכתבי הערכה חיוביים עם המון דברי עידוד ושבח על הנעשה, הביקורת הייתה תמיד מועטה ומעוגנת ברוח חיובית-כאמור.
מכתבים אלו יצרו מוטיבציה ורצון עז להמשיך לדהור במעלה ההר ולכבוש עוד ועוד פסגות.
כל רעיון חדשני,כל שיפור ותוספת- זכתה לביקור נוסף ומילה טובה – מכתב ודברי שבח.
ברור שתגמול כספי אף הוא גורם מדרבן לבנות קומה נוספת בבניין המקסים. אך מילה טובה,דברי עידוד ומחמאות לעיתים קרובות –עדיפות על תגמול כספי.
שימוש במילים כמו :
* איזה כוכב אתה
* אתה אדם נפלא
* כל הכבוד
* אתה יצירתי
* הרעיונות שלך מקסימים
דברי שבח הן אמנות, צריך ללמוד אוצר מילים ולהשתמש בהם נכון במקומות המתאימים.
כמובן,שדברי שבח ועידוד חייבים להינתן במקום הנכון ובזמן הראוי,מעניין-שמחקרים מראים שנשים זקוקות יותר לדברי שבח מוגברים.
השבח – צריך להינתן לעיתים באופן אישי ולעיתים בפומבי.
במוסדות החינוך למשל – מנהל מחמיא למורה ביחידות ולעיתים המחמאה ניתנת בכל חדר המורים או במייל לכל ההורים ולכל המורים.
או מכתב ראוי להישלח לכל הפיקוח,לראשי העיר ולעובדיו.
חשוב מאוד להדגיש שהשבחים חייבים להיות ספציפיים ולא כלליים מידי.
מותר וחשוב ועקרוני לומר דברי השבח בחיוך עם פנים זוהרות.
אסור שהשבח יראה כמשהו מפחיד,נימת הקול חשובה.
ראוי שהמשבח – יזקוף קומתו , הטון קובע.
המחקרים מצביעים על חשיבות השבחים,תפוקת העובדים תמיד תהא יותר טובה. כן,נמצא שאם "הבוס" לא אהוב על העובדים הם סבלו מלחץ דם גבוה יותר,או אז התפוקות היו נמוכות יותר.
מחקר נוסף הבהיר כי אווירה נעימה,מילות שבח,סביבה מרתקת-גורמת להיעדרות מועטה של עובדים.
הורים-חייבים להבין חשיבות דברי העידוד לילדים,ראוי שההורים והמורים יבינו שההצלחות הלימודיות,החברתיות,ההתנהגותיות תלויות רק בהם המבוגרים,הם חייבים למצוא את הכלים המענינים והמרתקים שכל ילד יהא שמח ומאושר ובעל רצון עז להצליח ולהתקדם.
אדם שטוב לו-שהוא מאושר ירצה להמשיך להתקדם ולהשיג הישגיו.
ילד שאינו קורא-זו בעיית ההורים והמורים,שלא מצאו הכלים המתאימים כדי לעודד הילד לקרוא. ילד שמקבל מחמאות על קריאתו יחפוץ לקרוא יותר מילד שמקבל רק הערות שליליות.
כפי שאומרת סבתא אחת:"עם דבש תופסים יותר זבובים".
אנו הורים ומורים יכולים למלא המוטיבציה והרצון של הילדים כדי שהם יתמלאו בחכמה ודעת.
מותר לנו גם להחמיא לחברים בכל גיל,גם על נדיבות,אמונות,חמימות,
יחס,כבוד,צדקה,לבוש הולם,פנים מחייכות,דברי שבח,עידוד ומחמאות מקנים תחושה פנימית שאני מוערך.
נבדק במחקר – כי מורים כמעט לא עוזבים את בית ספרם – אם הם זוכים למנהל מנהיג המחמיא ומשגיח ומשבח עבודתם.
ראוי שהמחמאה תגיע בזמן הנכון, חשוב לתפוס ולזהות מעשים טובים ולשבח אותם "על חם".
הורים ומורים חייבים להבין כי האחריות להצלחות,לפיתוח,כל ילד בהתאם ליכולתו תלויה בהם ורק בהם ,עליהם לטפח את המצוינות הקיימת בכל ילד. ראוי להתמקד בנקודות האור והחוזק שבכל ילד ולא להעיר כל הזמן על חולשותיו.
ראוי לפתח כל אחד בדרכו כפי שמציין החכם מכל אדם "חנוך לנער על פי דרכו",
הדרך,המתודה צריכים להיות שונים ומתאימים לכל ילד ולכל מבוגר,אך המחמאות,דברי השבח ומילות העידוד שרירות וקיימות לכולם ללא הבדל ברמה,בחכמה,בתבונה או באיכות ההתנהגותית.
חובה עלינו על כולנו ללמוד מילות המפתח בעידוד ולהשתמש בהם,
זו מתודה נפלאה ואיכותית כדי למצות היכולת מכל ילד.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.